Inkografie Pawła Kowalewskiego w galerii DESA Modern
Kolekcjonerzy poszukują jego dzieł, ale na rynku sztuki nie pojawiają się często. Jak zatem wejść w posiadanie ikonicznego płótna, jeżeli zostało sprzedane w latach 80.? Paweł Kowalewski na salonach DESA Modern zdecydował się wydać limitowaną serię swoich sygnowanych inkografii. Ponownie na rynku pojawią się prace z okresu legendarnej GRUPPY, czyli „Ja zastrzelony przez Indian”, „Ja na górze ty na dole”, a także prace z jego najnowszego cyklu PRZEDMIOTY, o którym pisała sama Anda Rottenberg.
Paweł Kowalewski jest ikoną polskiej sztuki lat 80. Był założycielem legendarnej Gruppy, najsławniejszej polskiej formacji artystycznej okresu PRL-u. Jego prace powstałe w okresie transformacji ustrojowej, są dziś ważnym komentarzem, mówiącym o traumatycznych przeżyciach Polaków, dotkniętych represjami reżimu totalitarnego. Twórczość Pawła Kowalewskiego z lat 80. jest polskim świadectwem dochodzenia do wolności oraz artystycznego odreagowania po obaleniu komunistycznej władzy.
– Pokolenie, którego młodość przypadła na lata 80., ma coś specyficznego w swoim DNA, wymyka się jednotorowemu myśleniu, jest naznaczone zmysłem przeżycia, unikatową umiejętnością przetrwania. W 1981 na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP zrodziła się we mnie idea zgrupowania ludzi, podobnie myślących o sztuce – tak powstała ‘Gruppa’, która nie miała być formacją artystyczną, a raczej platformą do wspólnych działań z różnymi artystami. Łączyła nas raczej chęć wzajemnego inspirowania się niż określona wizja sztuki. Uznawaliśmy ekspresjonizm za część życia – wyjaśnia artysta Paweł Kowalewski.
„Dekada buntu” to okres, gdy Paweł Kowalewski w swojej działalności stosował odniesienia literackie, ale także historyczne oraz patriotyczne. Chętnie i często nawiązywał również do problemów egzystencji oraz wątków, które są zaczerpnięte z codzienności. Od początku twórczości rozwijał koncepcję „sztuki osobistej, czyli prywatnej”. Artysta w ramach tego założenia do dziś poszukuje inspiracji we własnym życiu, ale jednocześnie umieszcza widza w kontekście uniwersalnym.
Przykładem tej działalności Kowalewskiego jest bardzo osobisty obraz „Ja na górze, Ty na dole”, który mówi o relacjach damsko-męskich. Artysta namalował go, gdy miał 29 lat. Na płótnie znajduje się bujający w obłokach mężczyzna z flagą Nepalu oraz kobieta z flagą Polski. Aspekt żeński jest bliżej ziemi, przez co jest bardziej ugruntowany, lepiej zorganizowany, sprowadza mężczyznę na ziemię, który niczym Ikar, chce być bliżej nieba. Symboliczne koło ludzkich zmian i transformacji wydarza się na renesansowym, włoskim pejzażu, który jest powidokiem podróży artysty do Toskanii, jego fascynacji miejscem, tamtejszą witalnością i energią.
Najnowsze obrazy Pawła Kowalewskiego – PRZEDMIOTY – są naturalną kontynuacją jego myślenia o sztuce, są nonszalanckie, wyraziste, mają plakatowy charakter i zawierają proste obserwacje na poważne tematy, które artysta ujmuje w symboliczny kolor. Ich ukryte sensy odkrywają tytuły: „Fides against Intellectus” – mózg przebity strzałą, na różowym, jaskrawym tle, czyli malarska historia o tym, że rozum zbankrutował, „Szczęście” – naiwna, ironiczna chmurka na błękitnym niebie czy „Sztylet miłości”, płótno które mówi o tym, że miłość ma swoją namiętną moc i ostrość – może uszczęśliwiać, dodawać sił, ale również zranić lub zabić.
Jak twierdzi Paweł Kowalewski: „Prawdziwa sztuka musi być zbuntowana!”. Po ponad 30 latach, po namowach uznanych kuratorów i środowiska artystycznego, twórca zdecydował się wydać sygnowane i certyfikowane inkografie, które będą w sprzedaży w galeriach DESA Modern: od 22 października na pl. Konstytucji 2 w Warszawie, od 25 października w Galerii Mokotów i Elektrowni Powiśle oraz online na desamodern.pl
DESA Modern to miejsce na artystycznej mapie stolicy, które powstało z autentycznej pasji do sztuki. Ideą projektu jest propagowanie polskich artystów sztuki współczesnej szerszemu gronu odbiorców. Każdy ze współpracujących z DESA Modern artystów jest wybitną postacią, uhonorowaną wieloma nagrodami. W gronie artystów znajdują się: Edward Dwurnik, Waldemar Świerzy, Jan Dobkowski, Tadeusz Dominik, Hanna Bakuła czy Rafał Olbiński.
Inkografia to jedna z form grafiki, powstaje przy zastosowaniu najnowszych rozwiązań z zakresu technologii cyfrowej, przy zachowaniu jakości oraz trwałości druku na szlachetnej gramaturze papieru. Cały proces produkcji inkografii odbywa się pod nadzorem artysty, co za każdym razem potwierdza umieszczona w prawym dolnym rogu odręczna sygnatura twórcy. Dodatkowo, każdej inkografii przyporządkowany jest indywidualny hologram, oznaczony unikalnym numerem seryjnym oraz certyfikat zawierający szczegółowe informacje i potwierdzający autentyczność inkografii.
Wieloletnie doświadczenia rynków Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wskazują, że inkografie to nie tylko możliwość obcowania z uznaną sztuką za niewielkie pieniądze, ale to także świetna inwestycja. Legendarne płótna Pawła Kowalewskiego przedrukowane na papier, nadają jego najnowszym inkografiom wyjątkowej wartości, która z czasem będzie rosnąć, nadając im walor kolekcjonerski.