Paweł Kowalewski (ur. 1958 w Warszawie)
W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 jest wykładowcą na Wydziale Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2019 roku uzyskał stopień profesora ASP. Był założycielem Gruppy, najsławniejszej polskiej formacji artystycznej lat 80’, którą stworzył razem z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem. Działania Gruppy można opisać jako bunt wobec akademizmu i postaw postawangardowych w sztuce, a także protest przeciwko cenzurze i represjom ze strony władz komunistycznych podczas stanu wojennego, wprowadzonego w 1981 roku.
Rzeczywistość tamtego trudnego momentu czasów PRL-u, Kowalewski odczuwał jako absurd i groteskę. W latach 1984-1989 w ramach efemerycznego pisma Gruppy „Oj dobrze już” , gdzie zamieszczano wiersze, wypowiedzi, komentarze, szkice i rysunki, pisywał prześmiewcze teksty m.in. pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarki Sharm Yarn. Chciał w ten sposób ukazać niepewność polskiej krytyki artystycznej, skomentować pomijanie unikatowości zjawisk, które miały miejsce w Polsce w tamtym czasie oraz ośmieszyć próby wyznaczania kierunku kultury podług odgórnych paradygmatów politycznych.
Twórczość
Postawa twórcza Kowalewskiego wywodzi się z tradycji postkonceptualnej, której idee artysta wplatał w swoje realizacje w postaci słownych komentarzy i rozbudowanych, poetyckich tytułów prac umieszczanych na materiałowych szarfach. Razem z członkami Gruppy organizował radykalne akcje wspólnego malowania i recitale oparte na poetyce absurdu m.in. w kultowej pracowni Dziekanka na warszawskiej ASP (np. recital w 1987 r. pt. „Chłodny jeleń w powidle” o Leninie w Poroninie). Sztukę Kowalewskiego określić można jako ekspresyjną, autobiograficzną, czerpiącą z osobistego doświadczenia i kontekstu literackiego. Artysta kształtował własny język wypowiedzi. Ważniejszy od formy czy medium był dla niego przekaz. Wspominając tamten czas mówi: „Bez słowa nie istnieliśmy”.
W Polsce lat 80’ nastąpiło charakterystyczne skrzyżowanie procesów społecznych i artystycznych, które było dokonywaną przez artystów jako badaczy tamtejszej rzeczywistości, rewizją wartości moralnych i światopoglądowych. Twórczość Kowalewskiego i Gruppy powstawała równolegle, a może nawet była wcześniejszą, wobec niektórych nurtów w sztuce niemieckiej, takich jak Neue Wilde. Bunt i poszukiwanie tożsamości determinowały wówczas postawy twórców obu krajów.
Koncepcja sztuki osobistej
Od pierwszych lat swojej kariery artystycznej Paweł Kowalewski rozwijał koncepcję „sztuki osobistej, czyli prywatnej”. Jego inspiracje pozostawały w silnym połączeniu z życiem artysty, ale także odnosiły się do problemów, które umieszczają widza w kontekście uniwersalnym. Ta zasadnicza oscylacja pomiędzy doświadczeniem pojedynczości a powszechnością, towarzyszy twórczości Kowalewskiego do dziś i stanowi o jej ciągłym charakterze.
Około 1986 roku powstały pierwsze realizacje rzeźbiarskie Kowalewskiego. Niewielkie obiekty, które artysta zamykał w szklanych gablotach niczym relikwie. „Prawe ucho sługi najwyższego kapłana” czy „Kamień, który stał się chlebem” były krytycznym komentarzem wobec wrogiej estetyki codzienności. W równie ostrym, ekspresyjnym, nonszalanckim tonie Kowalewski tworzył swoje realizacje malarskie, które spotkały się nawet z cenzorską interwencją ze strony Kościoła. Działalność artysty w latach 80’ była traktowana przez władzę totalitarnego państwa jako sztuka wymykająca się oficjalnemu obiegowi. Cykl „Psalmy”, który powstał na fali inspiracji Psalmami Dawida w tłumaczeniu Czesława Miłosza, został subiektywnie posądzony o bluźnierstwo. Każda z prac Kowalewskiego odnosiła się do konkretnych cytatów z Księgi i odzwierciedlała dylematy młodego twórcy: Wyjechać czy zostać w kraju? Gdzie leży racja? Czy istnieje sprawiedliwość…?
Swoistym zwieńczeniem działań tamtego okresu był udział w Documenta 8. w Kassel w 1987 roku, na którym prezentowano prace m.in. Barbary Kruger i Jospeha Beuysa. Kowalewski wraz z Gruppą zorganizowali wówczas akcję wspólnego malowania wielkoformatowego płótna pt. „Kuda Gierman”.
Wybrane prace Kowalewskiego, po licznych wystawach w kraju i za granicą, stały się w późniejszym okresie ikonami sztuki lat 80’, np. „Mon cheri Bolscheviq” (obraz prezentowany m.in. na wystawie w Galerii Tretiakowskiej w Moskwie), rzeźba „Tragiczna nieprzezroczystość konieczności” (hermetycznie zamknięte akwarium z zanurzonym w wodzie kawałkiem wątroby wołowej) czy „Do widzenia moi kochani” (obraz, który znalazł się w kolekcji uznanej krytyczki sztuki Andy Rottenberg).
Czas przełomu
Granicznym momentem w twórczości Kowalewskiego był rok 1989 roku, kiedy artysta wraz z członkami Gruppy zainicjował akcję wspólnego malowania przed stołecznym lokalem wyborczym Solidarności w Warszawie. Realizacja pt. „Głos przyrody na Solidarność” symbolicznie wieńczyła ich grupową karierę. Artyści w latach 80’ zaczynali jako nowicjusze, a kończyli swoją działalność jako klasycy minionej dekady. Dzięki ich licznym dokonaniom na polu sztuki, w 1992 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki zorganizowano dużą, przekrojową wystawę podsumowującą twórczość Gruppy.
Transformacja systemowa, a także koniec istnienia Gruppy, odcisnęły w twórczości Kowalewskiego zmiany w środkach wyrazu. Na początku lat 90’ zaczął tworzyć płótna analityczne, strukturalne. W pracach malarskich z tego okresu artysta zderzał ze sobą dziewiętnastowieczne wzory tapet z biało czarnymi pasami – sarkastyczną wizją przyszłości. Po prezentacji swojego najnowszego cyklu pt. „Fin de siècle” w warszawskiej galerii Appendix w 1992 roku, Paweł Kowalewski został przyjęty do stajni francuskiego galernika Isy Brachota, jako jedyny Polak po Romanie Opałce. Jego prace zostały pokazane wówczas w galerii Brachot w Brukseli, równolegle z retrospektywą największej belgijskiej sławy, surrealisty Paula Delvaux.
Wraz z cyklem „Fin de siècle” Kowalewski zakończył pracę z medium malarskim, koncertując się od tego momentu na pracach o charakterze interdyscyplinarnym i performatywnym. Powstają wówczas najbardziej znamienne, zaangażowane społecznie prace artysty.
Zobaczony w Muzeum Apartheidu w Johannesburgu napis „Europeans only” (Tylko dla Europejczyków) zainicjował w 2010 roku serię „Forbidden/NIE WOLNO”, będącą dokumentacją zakazów i nakazów rejestrowanych podczas podróży artysty po całym świecie. Reprodukcje cyklu „NIE WOLNO” w postaci pocztówek pojawiły się przy okazji działań performatywnych Kowalewskiego w trakcie Biennale w Wenecji w 2011 roku. Artysta odwiedzał stoiska z suwenirami i dokładał do turystycznych widokówek swoje kartki z dyrektywami z systemów demokratycznych i totalitarnych.
Projekt „NIE WOLNO” funkcjonował też jako seria lightboxów towarzyszących instalacji pt. „Symulator totalitaryzmu” w galerii Propaganda w 2012 roku. W tej technicznej machinie zbudowanej przez artystę, światy opresji i drastyczne obrazy zbrodni z czasów totalitarnych, zostały równolegle zestawione ze scenami pogodnego, normalnego życia (np. konkurs barmanów we Włoszech, rodzina na spacerze w Mediolanie, koncert muzyki poważnej). Wchodzący do symulatora widz, stawał się uczestnikiem tragicznych zdarzeń, bo i jego zdjęcie, zarejestrowane przed wejściem do kabiny, było losowo umieszczone na klatkach projekcji.
Użyte do produkcji „Symulatora totalitaryzmu” materiały, zapach gumy, śmierdzącej papy i smoły, zaciemnienie oraz izolacja, przenosiły odwiedzających do sytuacji związanych z opresją, po to, aby mogli w samotności sprawdzić swoje reakcje i zachowania podczas symulacji stanu zagrożenia. Jak sam artysta wyjaśnia: „Sztuka musi uwierać, nie może uspakajać, ma mówić o tym, co nierozwiązywalne”.
Nowy początek
Lata dwutysięczne w twórczości Kowalewskiego to zwrot w stronę etosu pamięci oraz osobistego procesu zapominania i wymazywania. W 2015 roku w Tel Awiwie artysta zaprezentował cykl „Moc i Piękno”, w którym skoncentrował się na zagadnieniu pamięci subiektywnej w kontekście doświadczenia zbiorowego. Koncepcja wyrosła z bardzo osobistej historii artysty i stała się pretekstem by opowiedzieć o wyjątkowym pokoleniu kobiet. Seria wielkoformatowych, znikających portretów, przedstawiała tak zwane ‘Polskie Matki’ naznaczone traumą wojny i totalitaryzmów. Dzięki specjalnej technice drukarskiej portrety kobiet z czasem stały się ledwo widoczne, tak samo jak ich obraz zaciera się w naszej pamięci. Kowalewski pracując nad cyklem „Moc i Piękno” prowadził artystyczny dialog z uznanym izraelskim twórcą Danem Reisingerem.
W 2017 roku Paweł Kowalewski miał swoją indywidualną wystawę w prestiżowym Muzeum Jerke – pierwszej zagranicznej instytucji w Niemczech poświęconej głównie polskiej sztuce awangardowej. Na projekt „Zeitgeist” składały się rzeźby oraz najbardziej znaczące obrazy z lat 80’, m.in. „Ja zastrzelony przez Indian”. W ramach wystawy równolegle w kościele św. Piotra w Recklinghausen, prezentowane były wielkoformatowe prace Kowalewskiego, czyli Psalmy Dawida, które do dziś mają charakter uniwersalny. Poruszają bowiem kwestie kształtujące autonomię jednostki wobec sił wyższych.
Kolekcje i wystawy
Dzieła Pawła Kowalewskiego znajdują się w największych muzeach polskich, ale również w paryskim Centre Pompidou oraz wielu krajowych i zagranicznych kolekcjach prywatnych. Jego prace zakupiono m.in. do kolekcji: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zachęty- Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Jerke, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, kolekcji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Fundacji Sztuki Polskiej ING, Fundacji Rodziny Staraków, Fundacji Benettona, Fundacji Egit. W swoich zbiorach prywatnych mają je również: Donald Pirie, Cartier, Isy Brachot, Andrzej Bonarski i Jan Zylber.
Prace Pawła Kowalewskiego pokazywane były m.in. w Museum Jerke w Niemczech, Artist’s House w Tel Aviwie, Galerii Tretiakowskiej w Moskwie, Galerii Isy Brachot w Brukseli, w Dorotheum w Wiedniu, Sotheby’s w Londynie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, MOCAKu, warszawskiej galerii Propaganda (dawniej Appendix), a także na targach sztuki w Wiedniu, Brukseli oraz w Sztokholmie.
W 2021 Magazyn Frieze, jedno z najważniejszych pism krytycznych o sztuce, wybrało 10 najlepszych wystaw 2020 roku w europejskich instytucjach kultury. Na liście wyróżnionych znalazła się m.in. wystawa „Tell me about yesterday tomorrow” zorganizowana przez centrum dokumentacji historii w Monachium, NS-Dokumentationszentrum, na której prezentowana była głośna praca Pawła Kowalewskiego pt. „Europeans Only”.
Paweł Kowalewski jako jedyny artysta z Polski został również zaproszony przez papieża włoskiej sceny artystycznej i kuratora o międzynarodowej sławie – Achille Bonito Oliva – do udziału w zbiorowej wystawie: „A.B.O. THEATRON. L’Arte o la Vita / Art or Life” w towarzystwie takich gwiazd jak Louise Bourgeois, Francesco Clemente, Enzo Cucchi, Marcel Duchamp, Damien Hirst, Michelangelo Pistoletto, Robert Rauschenberg, Andy Warhol w Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Turynie.
Artysta brał również udział w ważnych, przekrojowych wystawach podsumowujących okres polskiej transformacji oraz stosunki polityczne Polski do i po 1989 roku: np. „Bananowa Rewolucja”, „Moskwa – Warszawa”, „Irreligia”, „Ojczyzna w sztuce”.
Rynek aukcyjny
Zniszczony w powodzi obraz Pawła Kowalewskiego “Dlaczego jest raczej coś niż nic?” z 1986 roku, był pierwszym obiektem NFT sprzedanym na polskiej aukcji dzieł sztuki przeprowadzonej na żywo. Pionierska dla krajowego rynku licytacja odbyła się 2 grudnia 2021 w DESA Unicum. Zniszczone dzieło artysty przechodzi w ten sposób do wieczności w formie cyfrowej.
Życie zawodowe
W 1991 roku Paweł Kowalewski stworzył własną agencję reklamową Communication Unlimited, którą prowadzi do dziś.
2024
Porażka rozumu, MCSW „Elektrownia”, Radom
STÄRKE UND SCHÖNHEIT/STRENGTH AND BEAUTY, Polnisches Institut Berlin, Berlin
2023
Symulator totalitaryzmu, Mufo Muzeum Fotografii w Krakowie
2021
Przedmioty przeznaczone do stymulowania życia umysłu, czyli niewidzialne oko duszy, Galeria Sztuki Współczesnej WINDA, Kielce
2019
Całe życie jest sztuką, Przestrzeń dla Sztuki S2, Warszawa
2017
Dlaczego jest raczej nic niż coś, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski
Zeitgeist, Museum Jerke, Recklinghausen, Niemcy
Moc i piękno, Muzeum Historii Fotografii, Kraków
2016
Te rzeczy dziś, Propaganda, Warszawa
NIE WOLNO!, Galeria Gazety Wyborczej, Warszawa
2015
Moc i piękno, Artists’ House, Tel Awiw, Izrael
2013
Symulator Totalitaryzmu, MCSW „Elektrownia”, Radom
2012
Symulator Totalitaryzmu, Galeria Propaganda, Warszawa
2010
NIE WOLNO!, 2. Mediations Biennale, Poznań
2008
Ja zastrzelony przez Indian po raz drugi, Galeria Appendix2, Warszawa
1993
Stockholm Art Fair, Galeria Propaganda, Sztokholm, Szwecja
Brussels Art Fair, Galeria Isy Brachot, Bruksela, Belgia
1992
Malarstwo, Biuro Wystaw Artystycznych, Sandomierz
Galeria Isy Brachot, Bruksela, Belgia
1991-1992
Fin de siècle (Koniec wieku), Galeria Appendix, Warszawa
1991
Obrazy a ready made, Ośrodek Kultury Polskiej, Praga, Czechy
1990
Pawel Kowalewski, Galeria Ariadne, Wiedeń, Austria
Wszystko i natychmiast, pawilon SARP, Warszawa
1989
Galeria Pawła Sosnowskiego, Warszawa
1987
Teatr Mandala, Kraków
STK, Łódź
Recital, Pracownia Dziekanka, Warszawa
1986
Dzień szatana, Galeria na Ostrowie, Wrocław
1984
Szalony młotek, Pracownia Dziekanka, Warszawa
Zły znak, Mała Galeria ZPAF, Warszawa
Biada, Pracownia A. M. Sobczyków, Warszawa
2024
Jedzenie w sztuce, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
Nowa Ekspresja, Znaki Czasu. Centrum Sztuki Współczesnej Toruń
2023
Materializacja. Sztuka współczesna i zagłada w Polsce, NS – Dokumentationszentrum, Monachium
2022
Ruchy tektoniczne. O artystycznych symptomach transformacji, Muzeum Sztuki w Łodzi ms1, Łódź
Polityka w sztuce, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
Ćwiczenia ze sztuki. Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie, Pałac Czapskich, Warszawa
2021
A.B.O. THEATRON. L’Arte o la Vita / Art or Life – Achille Bonito Oliva, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Turyn, Włochy
*** KU WOLNOŚCI. Polska sztuka lat 80 i 90-tych XX w. z kolekcji Wernera Jerke z Recklinghausen, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
My i psy, psy i my, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2020
Rzeźba w poszukiwaniu miejsca, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2019
Duch natury i inne bajki. 20 lat Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum Śląskie, Katowice
Antypomniki, Pałac Józefa Brandta, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
Tell me about yesterday tomorrow, Munich Documentation Centre for the History of National Socialism, Monachium, Niemcy
II wojna światowa – dramat, symbol, trauma, MOCAK- Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
Bzik tropikalny, galeria Propaganda, Warsaw Gallery Weekend, Warszawa
Nazywam się czerwień, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Nowa Figuracja – Nowa ekspresja – wystawa przedaukcyjna, DESA Unicum, Warszawa
Czas, Gdańska Galeria Miejska
Magmatism Pic-Nic, Chiesa dei Santi Cosma e Damiano, Wenecja, Włochy
Kolekcje, wystawa zorganizowana przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław
2018
Miejsce artysty, Galeria Kordegarda Narodowego Centrum Kultury, Warszawa
Ojczyzna w sztuce, MOCAK- Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
2017
Dziekanka, Salon Akademii, Warszawa
2016
Kolekcje, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
À la Flamande, Propaganda, Warszawa
Viennacontemporary, galeria Propaganda, Marx-Halle, Wiedeń
2014
Między sezonami, Propaganda, Warszawa
2013
Małe jest wielkie, Propaganda, Warszawa
Niebieski najpiękniejszy kolor świata, Propaganda, Warszawa
2012
POKOLENIE ’80 – Polityczny protest? Artystyczna kontestacja. Wystawa sztuki niezależnej tworzonej przez artystów, których artystyczny debiut przypadł na lata 1980-89, Muzeum Okręgowe, Rzeszów
Wystawa okolicznościowa, BWA Galeria Sztuki, Olsztyn
2011
Preview, Propaganda, Warszawa
Wystawa okolicznościowa, Propaganda, Warszawa
THYMOS. Sztuka gniewu 1900-2011, CSW Znaki Czasu, Toruń
Zabawy dużych chłopców, Galeria Appendix2, Warszawa
2010
Pokolenie ’80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980-1989, Muzeum Narodowe, Kraków
Osiemnasta. Bitwa, która zmieniła losy świata, Plac Defilad, Warszawa
2009
Like a Rolling Stone 2, Galeria Appendix2, Warszawa
Like a Rolling Stone, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2008-2009
Republika bananowa. Ekspresja lat 80., CSW „Łaźnia”, Gdańsk
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Muzeum Sztuki Współczesnej, Szczecin
Galeria Miejska Arsenał, Poznań
Galeria Sztuki BWA – Zamek Książ, Wałbrzych
Galeria Sztuki Współczesnej, Opole
MODEM Centrum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej Debrecen, Węgry
2007
Zatrute źródło. Współczesna sztuka polska w pejzażu postromantycznym, Muzeum Narodowe, Szczecin
Łotewskie Narodowe Muzeum Sztuki, Ryga, Łotwa
Obraz życia, Muzeum Początków Państwa Polskiego, Gniezno
Dowcip i władza sądzenia (Asteizm w Polsce), CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Galeria Miejska Arsenał, Poznań
2006
W Polsce, czyli gdzie?, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
2004
Powinność i bunt. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1994-2004, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa 1900-2000, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Tratyakov State Gallery, Moskwa, Rosja
2002-2003
Dzieci, artyści, ladacznice i biznesmeni, Galeria Program, Warszawa
2002
Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela, Belgia
2001
Bieg czerwonych ludzi, Galeria Zderzak, Kraków
2000
Polonia Polonia, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
1993
Konfrontacje artystyczne, Ratusz Staromiejski, Toruń
1991
Cóż po artyście w czasie marnym, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Muzeum Narodowe, Kraków
Szkic do galerii sztuki współczesnej, Muzeum Narodowe, Warszawa
Polski szyk, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
1990
Kunst des 20 Jahrhunderts aus Mittel und Osteuropa, Dorotheum, Wiedeń, Austria
Salon letni, Muzeum Narodowe, Kraków
Artyści dla Rzeczypospolitej, Galeria Studio, Warszawa
1989
Polak. Niemiec. Rosjanin, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
Uczucia, Galeria Dziekanka, Warszawa
Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
1988
Bruno Schulz, Pawilon SARP, Warszawa
1987
Co słychać?, Dawne Zakłady Norblina, Warszawa
II Biennale Młodych „Droga i Prawda”, Kościół Św. Krzyża, Wrocław
Misterium męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa
1986
Świadectwo wspólnoty, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa
Polska Pieta, kościoły w Poznaniu i Wrocławiu
Ekspresja lat 80., BWA, Sopot
Zapisy 2, BWA, Lublin
1985
I Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra
Czas smutku, czas nadziei, Kościół Matki Boskiej Bolesnej, Poznań
I Biennale Młodych „Droga i Prawda”, Kościół Św. Krzyża, Wrocław
Obecność, Parafia Miłosierdzia Bożego, Warszawa
Przeciw złu, przeciw przemocy, kościoły w Mistrzejowicach, Podkowie Leśnej i Zielonce
Rachunek, Galeria Forma, Warszawa
1984
Chaos, człowiek, absolut, Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, Warszawa
2020
Gruppa. Pokolenie przełomu – wystawa przedaukcyjna, DESA Unicum, Warszawa
2017
Gruppa – Mit Solidarności, galeria ESTA, Gliwice
2013
Oj, dobrze już, Propaganda, Warszawa
2012
Cudotwórca i jego pięciu kolegów, galeria Milano, Warszawa
2002
Przyznajemy się do winy, prosimy o wybaczenie, obiecujemy poprawę, Galeria Program, Warszawa
1992
Gruppa 1982-1991, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
1991
Gruppa – 6 dobrych błędów, Galeria Dziekanka, Warszawa
1989
Woyzeck. (Po co nam Budy? Budy to my mamy u siebie), Teatr Studyjny, Łódź
Lochy Manhattanu, czyli sztuka innych mediów. Wystawa instalacja, Lochy Manhattanu, Łódź
1988
Gruppa – dokumenty, Galeria Pokaz, Warszawa
Ars aura prior, Galeria DESA „Stary Rynek”, Poznań
Katedra Malarstwa, Galeria Dziekanka, Warszawa (V akcja)
Utrudniają zwierzętom wypluwanie wziętych do pyska przedmiotów, Galeria DESA „Nowy Świat”, Warszawa
Artysta w świątyni słów o sztuce, Galeria na Ostrowie, Wrocław
Rysunek na miejscu, Galeria Obraz, Poznań
1988
Kuda Gierman, Gruppenkunstwerke, Kassel, Niemcy
Avanguardia polacca. Esposizione dell’arte indipendente polacca, Centro Direzionale Colleoni, Agrate Brianza, Włochy
Gruppa Gruppen, Galeria Atrium, Sztokholm, Szwecja
1986
Niemrawy młodzian śpiewa, sztywna wiruje dziewa, Pracownia Dziekanka, Warszawa (IV akcja)
Twoim bohaterem hołoto jest nuda przynosząca nieszczęście, Galeria Wielka 19, Poznań
1985
Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Pracownia Dziekanka, Warszawa (III akcja)
Złoto ekonomii, kadzidło sztuki, gorzka mirra polityki, Parafia Miłosierdzia Bożego, Warszawa
Kto wodzi ten promień wodzący, Galeria Wieża, Warszawa
Rypajamawłoszard Grzykomopasoźniak. Wkład w wykład vel Idź wylicz, Pracownia Dziekanka, Warszawa (II akcja)
Tylko dzisiaj wieczorem kochanie, BWA, Lublin
Jak pomóc Kryszkowskiemu?, Pracownia „Strych”, Łódź
Sztuka podziwu, Galeria SHS, Warszawa
Uchylenie rąbka tajemnicy z tradycyjnego warsztatu malarskiego, Pracownia Dziekanka, Warszawa (I akcja)
1984
Kobieta ucieka z masłem, Pracownia Dziekanka, Warszawa
Matka Premiera, Teatr Kameralny, Warszawa
1983
Las, góra, chmura, a nad chmurą dziura, BWA Lublin
1982
Las, rzeka, góra, a nad górą chmura, Pracownia Dziekanka, Warszawa